Friday, July 15, 2011

Isteri separuh mithali

Assalamualaikum.

Sejak habes praktikal neyh, aku duduk merempat je dekat rumah. Nak keje, banyak pulak halangan. So, berbakti kat mak bapak jelah. :) Kalau orang lain ternak lemak, aku dekat rumah tak sempat nak ternak sekilo pon. Sebabnye dok puase ganti je keje. *hehe* 

Tapi aku rasa cuti kali ney sungguh amazing. Kih kih kih. *amazinglah sangat kan* Tapi betuul. Sebabnya, ada banyak benda amazing yang aku buat. Sejak balik rumah ney, aku tak pernah tidur petang lagiii. *sangat amazing kan* Aku pon sugguh tak percayeee. hahaha. Tapi itulah realitinyee. Dan yang kedua, aku TIAP- TIAP hari duduk dapur. Wah. Ni part paling amazing. Aku dah start memasak weyh. 

Uh. Jujur aku cakap. Aku bukan macam gadis melayu terakhir yang kat luar sanee tuh. I'm definetely NOT. Kalau kawan - kawan baya aku dah pandai buat macam - macam lauk, aku baru reti buat nasik goreng. Memang sangat sadis kan. Tapi itulah kenyataannye. Sebab kenyataan tulah mak aku tak pernah susuh aku masak untuk lunch. Kah kah kah. Potong sayur, potong bawang, buat sayuur jelah kerja akuu.

Tapi, tu dulu weyh. Sekarang tak dah. Hehe. Aku dah belajar memasak. Seriuuus. Terima kasih internet sebab jadi cikgu aku. Tanpa kau, pasti aku kat takuk lama. Terima kasih! Dan tak lupe jugak, en google selaku driver aku. Hari hari anta aku pegi belajar. Trimas! Ye. Memang internet lah cikgu aku. Pelita memasakku. *cewwah*. Kalau orang lain pergi berguru dengan mak bapak, aku tak. :( Sebab mak aku sibuk. Balik pon dah petang. Kalau tunggu mak aku, memang kebulur lah akuu. 

Eyh, cakap banyak pon tak gune. Tengok gambar juuum. :)

Oh yee. Ikan cencaru masak sumbaat

kite close up sikeet :)

Air asam nyee lupe nak snap. Bila ingat, dah licin le pulak. :) Actually, aku pon tak ingat bile aku buat ikan cencaruu neyh. Kire okay laah kan beginner macam aku neyh. Kan kan? Tapi, aku tak totally ikut macam resepi kat internet tuuh. Aku modified siket siket. Aku memang suke buat resepi sendiri. haha.  Bile tanya abah, dia bagi A-. Ah tu pon aku dah syukur gile. Sebabnye, abah sangat cerewet. Makan kat kedai pon dy complain. Haish. Biaselah, orang pandai masak memang camtu ._. 

uh. weekend ney nak buat chocolate moist cake. Yang ni haruss ade mak. Sebab kalau mak takde kat sebelah, aku rasa cake tuu tak jadi moist daah. Dan, aku sungguh kecewa sebab masa buat apam kukus baking powder aku dah luput tarikh. So, die kembang separuuh jeee. sangat kecewa okay. Tapi, taram je makan. Abah kate takpeee. :)

Dan, kepada yang spesis macam aku neyh, aku ada sedikit saranan. Korang hanya perlukan:

1. Satu situasi dimana korang je yang ada dekat rumah. Kalau ade orang lain pon takpe asalkan mereka tak reti memasak langsuuung.
2. adik  yang akan merengek lapar bila balik sekolah
3. perut yang cepaat lapar macam ade jin kat dalam.

Simple as a b c kan!

P/s : Dulu aku pernah kena gelak sebab masak sardin isi gulaaa. Dan aku rasa aku dah jatuh cinta dekat main masak masak neyh. Segala resepi aku cuba. Tak kesah lah kuih ke ape. Walaupun ada yang kurang jadi, tapi takpe. Pengalaman kaan. :) 

eh. lupe pulak. nah ni header untuk cik asmaa. dah lame siap, lupe nak kasi. ehehe :)



Sekian,
Thx for reading. 

1 sedang tinggalkan tapak kaki. Anda bila lagi?:

Maizatul said... [Reply]

aku tak perasan.
sorry. sbb lepas aku nmpak ikan2 kau tu tros aku pegi melantak :) thanks.
nnti aku bubuh